top of page

FREE TO BE FREE WILLEMSTAD
21 t/ 25 augustus

Free to be Free is de nieuwste locatievoorstelling van Sites of Memory over vrijheid en verzet en is tussen 21 en 25 augustus in Willemstad te zien. Na succesvolle optredens van deze Sites of Memory productie in Amersfoort, Deventer, Utrecht en Amsterdam wordt de voorstelling door de partners en makers doorontwikkeld naar een voorstelling waarin Curaçaose verhalen centraal staan. Daarnaast organiseren ze op 25 augustus een theatraal gespreksprogramma bij Mongui Maduro Bibliotheek, waar de makers en historici met elkaar in gesprek gaan en scènes uit de voorstelling delen.

 

De productie Free to be Free is een locatievoorstelling. Het publiek wordt meegenomen langs de verhalen en plekken die verbonden zijn aan de koloniale geschiedenis in Punda. Met dans, theater, poëzie en muziek komen nog onbekende verhalen tot leven. We volgen een theatrale route beginnend in de Fortkerk, waar de makers de rol van instituten in het koloniale- en slavernijverleden onderzoeken. Daarna verplaatsen we ons via het Hof van Justitie naar de eindlocatie waar de interactie met de natuur en open zee centraal staat.

Free to be Free Willemstad, Fortkerk Punda

  • wo 21 t/m 24 aug:19:00 uur  

Theatraal gespreksprogramma, Mongui Maduro Bibliotheek 

  • zo 25 aug:19:00 uur

Rsun.png

VACATURE BUSINESS MANAGER (0,4/ 0,6 fte)

Sites of Memory is een sterk groeiende organisatie en wordt de komende 4 jaar structureel ondersteund door Fonds Podiumkunsten. De business manager zal meewerken aan het realiseren van het meerjarenplan, het produceren van locatievoorstellingen in binnen-en buitenland en verdiepings-en educatieprogramma’s. Als business manager ben je verantwoordelijk voor de zakelijke planning en uitvoering van de activiteiten van de stichting. Dat doe je in nauw overleg en samen met de artistiek leider en producent en je houdt het bestuur op de hoogte van het financieel beheer.

Taken in deze functie:

  • Begrotingsbeheer: opstellen van jaar- en deelbegrotingen en afstemming daarvan met de artistieke directie en partners.

  • Financieel beheer: SoM werkt met een externe boekhouder, maar de business manager houdt het overzicht over de financiën van de stichting en financiële afspraken met partners en team.

  • Fondsen en partners: contacten onderhouden, opstarten en uitbreiden met bestaande en nieuwe partnerorganisaties, sponsors en subsidiënten. Fondsen strategie opstellen en het schrijven en redigeren van aanvragen. SoM werkt op dit moment nog op projectbasis, met enkele meerjarige samenwerkingen. De doelstelling is om toe te werken naar structurele ondersteuning in het komende Kunstenplan.

  • Strategieontwikkeling: uitwerking van zowel de korte als lange termijn plannen van de stichting in samenwerking met de artistieke directie.


Functie-eisen:

  • Je beschikt over enkele jaren ervaring in een gelijksoortige functie;

  • Je beheerst de financiële aspecten (budgetbeheer, jaarrekening lezen, verslaglegging, fondsenwerving, rapportages) van een dynamische organisatie;

  • Je hebt affiniteit met de thematiek van SoM projecten;

  • Je hebt affiniteit met culturele sector en hebt kennis van de huidige ontwikkelingen in het culturele veld;

  • Je werkt graag zelfstandig en in een klein team;

  • Je hebt een hands-on mentaliteit;

  • het Nederlands als Engels;Je bent taalvaardig, zowel in


De werkzaamheden voor SoM zijn direct verbonden aan de lopende projecten en kunnen daarom in intensiteit wisselen gedurende het jaar. In de periode 2024 betreft het 2 dagen in de week (op ZZP basis) en 3 dagen in de week vanaf 2025 (met mogelijkheid op dienstverband). Exacte uren en werkzaamheden zullen in overleg worden vastgesteld. Het salaris wordt gebaseerd op de CAO Toneel en Dans, afhankelijk van de werkervaring. Vanwege het vertrek van de interim-business manager start de functie in overleg zo spoedig mogelijk.

Interesse?
Stuur dan uiterlijk 30 augustus je cv en een motivatie naar info@sitesofmemory.nl, t.a.v. Katy Streek. Voor vragen kan je tevens een mail sturen.

PORTRETTEN RETURNING THE GAZE

1664435543218.jpg

In closing of the performance Returning the Gaze, a series of thirteen portraits on fabric are revealed created by visual artist Judith Westerveld, in accordance with the Sites of Memory team. They depict women of colour that lived in Amsterdam, or the former colonies of the Netherlands in the 17th, 18th and 19th century, that we felt needed to be given a rightful place in the exhibition Panorama Amsterdam of the Amsterdam Museum. Find infVV

 

On four long banners that drape the ‘catwalk’ where the closing scene takes place, the portraits that are presented are silhouettes linked to the names of twelve women of colour whose stories recorded in archives spoke to us: Charlotte Magdalena Reda, Elisabeth Maria Antonia Aspasia, Wilhelmina Kelderman, Cathalina del Monte, Clara, Francesca, Mimi Elizabeth Kambel, Lea van Bali, Serafina van Brazilië, Sara Malagesa, Chistina van Geugten and Juliana. Judith Westerveld created the silhouettes based on portraits made of women of colour by various artists, such as Rembrandt, Frans van Mieris, Cornelis van Dalen (II) and Cornelis de Bruin, who drew or painted them without recording their name. 

The silhouettes are placed against contemporary photographs of the places in Amsterdam where these women lived, worked, and died, such as the area in and around the Jodenbreestraat that was home to a small Afro-Atlantic community, the Jordaan, the grand canal houses of the so called 'Goudenbocht', and the Diaconie Oude Vrouwenhuis. Or the places where they were married, baptized and buried, such as the Möses and Aaron Kerk and the Zuiderkerk. Illustrations of hibiscus, ginger and podosiri (açaipalm), plants whose roots and leaves, flowers and fruits have healing properties, frame the portraits of the women. 

 

In the middle of the ‘catwalk’ the portraits of Susanna Dumion, Serafina van Brazilië, Mimi Elizabeth Kambel and Charlotte Magdalena Reda are highlighted. These are large rectangular fabrics, the women’s faces and names framed by the healing plants. Hibiscus envelopes Susanna Dumion and Charlotte Magdalena Reda. Ginger envelopes Serafina van Brazilië. Podosiri (açaipalm) envelopes Mimi Elizabeth Kambel.

 

Susanna Dumion’s portrait stands out, as it is the only one that is not a silhouette. In 1813, on the occasion of her 100th birthday, a portrait was made of her that has been preserved in the collection of the Teylers Museum in Haarlem. It is a special document, as there are few portraits of (formerly) enslaved women whose name and life story are known. Judith Westerveld altered Susanna Dumion’s portrait based on the research the team of Sites of Memory did about her life. Exchanging her hat for an angisa folded in the pattern that communicates the coded message ‘Let Them Talk’, adding a shawl in the same batik fabric and a necklace, returns her Surinamese identity to the portrait. 

Purchase a portrait

The portraits of Susanna Dumion, Serafina van Brazilië, Mimi Elizabeth Kambel and Charlotte Magdalena Reda have been made into a high quality art print and can be purchased by sending an email to info@sitesofmemory.nl

 

Size: 30 x 40 cm

Medium: Pigmented Inkjet print on Hahnemuhle White Velvet 270g paper.

Price: €40

A3 Print Portret Susanna Dumion.tif
A3 Print Portret Mimi Elizabeth Kambel.tif
A3 Print Portret Serafina van Brazilie.tif
A3 Print Portret Charlotte Magdalena Reda.tif
PR image Returning the Gaze Amsterdam.jpg

Credit: Judith Westerveld

PODCAST RETURNING THE GAZE

Luister naar de podcast over de voorstelling Returning the Gaze in Amsterdam. Dionne Verwey gaat in gesprek met Jennifer Tosch (mede-oprichter Sites of Memory en oprichter Black Heritage Tours) en Maurice Zeleky (Hoofd Marketing en Communicatie, Amsterdam Museum). Zij bespreken de samenwerking tussen Sites of Memory en Amsterdam Museum en de noodzaak van instellingen om onderbelichte verhalen te delen met het publiek.

WhatsApp Image 2022-09-10 at 09.53.00.jpeg

Sites of Memory is benaderd om een proefopstelling te maken in aanloop naar de nieuwe tentoonstelling ‘De Atlantische Wereld’ van het Scheepvaartmuseum. Dit resulteerde in de kunstinstallatie ‘Decoding the Atlantic World’ en is een samenwerking tussen Sites of Memory oprichters Jennifer Tosch, Katy Streek en kunstenaars Raul Balai en Jarrett Erasmus. De installatie is vanaf 1 juli te zien en loopt tot eind december.

SOM_DTAW_SOCIALS_004.jpg

CREATIVE ARCHIVE

Heb jij onze voorstelling gemist? Ga naar onze Creative Archive, een omgeving waar je achtergrondinformatie over de locaties kan lezen, voorstellingsteksten kan beluisteren en 360-graden video's kan bekijken. Navigeer langs verhalen van Nederland tot Zuid-Afrika, van verleden, heden en toekomst.

TICKETS

TICKETS

Rplant-1.png

FREE TO BE FREE WILLEMSTAD

DSC_0354.jpg
rdj20276-130429.jpg
contact.

CONTACT

Rbeast.png

Thanks for submitting!

bottom of page