RETURNING THE GAZE - MIDDELBURG
Welkom bij de Creative Archive van de voorstelling Returning the Gaze waar je voorstellingsteksten kan lezen.
Returning The Gaze gaat over het hoorbaar maken van genegeerde stemmen en het zichtbaar maken van onderbelichte personen. De voorstelling neemt het publiek mee naar november 1596. Dat jaar kwamen zo’n 130 Afrikaanse mannen, vrouwen en kinderen - per schip aan in Middelburg. Zij waren gevangenen aan boord van het schip van koopman Pieter van der Hagen en kapitein Melchior van den Kerckhoven. Op het Abdijplein werd op 18 november een kijkdag georganiseerd waarbij zij tentoongesteld werden aan mensen in de stad. Als gedoopte christenen zouden zij in vrijheid kunnen leven, maar twee weken later werden de kinderen, vrouwen en mannen door de regering van de Republiek, alsnog tot handelswaar gereduceerd. Na een kort verblijf in Middelburg werden zij opnieuw ingescheept en verkocht in West-Indië.
Returning the Gaze brengt de echo en weerklank van deze verhalen ten gehore. Wat was de impact van deze geschiedenis op de bewoners van Middelburg in het verleden en in het heden? Verwacht een theatrale beleving waarbij lokale onderbelichte verhalen uit de koloniale geschiedenis worden gedeeld door middel van dans, poëzie en muziek.
LUCTOR ET EMERGO
Luctor et Emergo
Oh niemand zag
De kracht van Neptunes in mijn ogen
Behalve de zee
Oceanen maken spiegels
Van de hemel
In het zwart van de nacht
De sterren geven licht
Ik krijg een constalatie cadeau
Als kroon op mijn reflectie
In het water
Luctor et Emergo
Nunquam non paratus
Nooit niet paraat
Ik ben de strijd die hier voortleeft
Wakker tussen steen en water
Wakker als ik hier aankom in de houten buik van van de duivel
Wakker tussen kerk en kust
Wakker tussen tijd en toegang
Luctor et Emergo
Jus ad Bellum
Wij hebben het recht
om ten strijden te trekken
Voor de vergeten namen
Verkochten lichamen
Wij hebben het recht om ten strijden te trekken
Voor de vergeten namen
Verkochten lichamen
Wij hebben het recht om ten strijden te trekken
onze mensenlijkheid is vermorst tussen de kruimels in de geschiedenis van deze stad
Jus ad bellum
Nunquam non paratus
Luctor et emergo
MIDDELBURG
Wij zijn hier in Middelburg. De Abdij, gebouwd in 1127 is hier getuige van. Deze stad is sinds de 16e eeuw het centrum van internationale handel in producten als peper, zijde, thee, porselein. De VOC, opgericht in 1602 had een Kamer in Zeeland, gevestigd in Middelburg. Deze was na Amsterdam de belangrijkste kamer en was de grootste lokale werkgever. VOC schepen voeren vanaf de haven van Middelburg de zeeën over, zo ver als Batavia in Indonesië, Banda Eilanden, Sri Lanka, Madagascar, de Kaap Kolonie in Zuid Afrika, Fort Elmina in Ghana tot in de Amerikas.
​
De zeeuwen waren overal. Zo hebben zij het fort in Paramaribo, Suriname omgedoopt tot Fort Zeelandia en kreeg de stad de naam Nieuw Middelburg. Het is de zee die deze stad heeft gemaakt wat het nu is. De zee die welvaart heeft gebracht.
Hier in Middelburg leefden we van de visvangst, maar het leverde niet meer genoeg op
Mijn man ruilden zijn kotter voor een fluitschip
En heeft de zeven zeeën bevaren
In zijn brieven lees ik hoe ze varen op de sterren. Hoe ze hun weg vinden naar Batavia, naar Porto de Luanda. Dat ze verdwaalden omdat de sterren overzees anders staan. Hij spreekt van de Southern Cross. Ik kijk naar de sterren.
Met een ongerust hart en een lege beurs sta ik op de kade.
Wachtend op een schip dat opdoemd op de horizon
Wachtend op een teken van leven
Wachtend op mijn held
MIDDELBURG
De zee heeft welvaart gebracht, door slavenhandel. De cijfers liegen er niet om.
Nederland voerde de trans-Atlantische slavenhandel en is verantwoordelijk voor zo’n half miljoen verhandelde mensen uit Afrika , en voor 660.000 tot ruim 1 miljoen verhandelde mensen in Azië. De MMC, de Middelburgse Commercie Compagnie werd opgericht in 1732. Hun focus? Slavenhandel. Ongeveer 300.000 tot slaaf gemaakte Afrikanen werden door Zeeuwse schepen van de MCC naar Amerika gebracht, net zoveel als de gehele bevolking van Zeeland. Dit bracht welvaart naar deze stad. Kosten wat het kost.
VROUW UIT ZEELAND
VROUW UIT ZEELAND
Ja, er was slavenhandel
Maar wij hebben er niks mee te maken.
Het waren toch de rijken die handelden in slaven?
Maar als ik er over nadenk…
Mijn neef werkte als knecht op de werf.
Mijn buurvrouw bakte brood om de schepen te bevoorraden.
De rekenmeesters, boekhouders, leveranciers
Zeeuwse boeren verbouwde gort voor gestolen mensen aan boord.
Eigenlijk deed Iedereen mee, de hele stad draaide op den duur om de koloniale handel, de slavenhandel.
Iedereen deed mee.
AKUA DJEMI IFEYI DANSI
Mijn naam is Akua Djemi Ifeyi Dansi.
Geboren op een woensdag
Mijn moeder Leli Agyenim
Mijn vader Kofi Adofo
Ik ben de oudste van 4 kinderen
Adjoa, Femi, en ons nakomertje Kodjo
We noemen hem Presenti.. ons cadeautje
Mijn vader is leider van de Akan stam
Ons dorp ligt voor de kust, net voorbij Bojo
Wij zijn een hecht gezin en delen een gezamenlijke passie; ritme
Het geluid van de drums, het ritme en gezang van de boeren op het land
de vrouwen die de kleden wassen door te slaan op de stenen
Ritme is overal en is het hart van onze familie en het dorp
Mijn ouders zijn super beschermend over ons
Het werd erger vanaf het moment dat de nieuwkomers aankwamen in die… ik weet het niet.
Ik heb nog nooit zoiets gigantisch op het water gezien
Vanaf ons huis staken die dingen nog hoog boven de hoogste bomen uit
​
Mijn moeder zei dat je mensen niet mag oordelen als je ze niet kent
Mijn vader wist meer en verbood ons naar de kust te gaan of contact te zoeken
Op een ochtend werd ik wakker door het geluid van de apintie, mijn lievelings drum
Ik stond op en volgde het geluid
Zoveel mensen
1,2 spring 1,2 spring; de dans die ik ze synchroon zag doen
Het leek op een spel.
Ik vroeg me af wat de prijs was als je dit spel won want de spelers zagen er zo moe uit. En ze bleven maar doorgaan. Misschien is de hoofdprijs wel 1000 cowry schelpen. Wat zou ik er van kunnen kopen?
Ik werd erin getrokken
1,2 spring 1,2 spring;
Ergens in mijn achterhoofd hoorde ik mijn vader die mij verbood om met de nieuwkomers om te gaan.
WIE KAN DE TIJD VANGEN
wie kan de tijd vangen
om het aan ons terug te geven
zeeën van tijd krijgt een andere betekenis
Aan de hand van waar je bent op het schip
Aan de hand van waar je was op het schip
wie kan de tijd vangen tussen een warme kust
en een koude haven
Van liefde voor de zee naar een angst voor de
golven
van een lage zon naar lage wolken
van bijzonder voor voor wat je kan naar anders voor
hoe jij eruit ziet
hoe zou je dat doen,
Hoe zou je onze tijd terugbetalen
in munten in gebouwen
in grachten, in steden,
in kerken en paleizen
gebouwd met mijn verdriet
Gebouwd met ons verdriet
zie mijn tranen in je muren
hoor mijn leed door je ramen heen
Voel mijn bloed nog steeds gevangen
tussen deze stenen en het water
Wie kan de tijd vangen
Ons tijd verloren, ons tijd verhandeld
MIDDELBURG
November 1596, Hier in Middelburg kwam een schip aan met 130 mannen, vrouwen en kinderen. Zij waren uit Angola gestolen. Zij werden daar tot slaaf gemaakt en gedoopt door kapitein Melchior van de Kerckhoven en handelaar Pieter van der Hagen. Omdat zij nu christenen waren besloot de Staten van zeeland en burgemeester ten Haeff dat deze mensen vrij waren. Alle kerken in Middelburg verkondigde dat deze 130 personen naar het Abdijplein gebracht zouden worden. Wie belooft ze ‘op te bringhen in godtsvreese’ kan ze in dienst nemen. En zo werden de 130 personen die maandag 18 november van het schip in de haven van Middelburg naar het Abdijplein gedreven.